El Parlament amplia el termini per a l’aprovació de la Norma Territorial Transitòria de Menorca per la seva complexitat i excepcionalitat

El Grup Parlamentari Popular ha recolzat avui la Proposició de Llei, presentada pel Consell Insular de Menorca, per a la modificació de la disposició addicional novena de la Llei 7/2012 de 13 de juny de mesures urgents per a l’ordenació urbanística sostenible, referent al termini màxim d’un any per a l’aprovació de la Norma Territorial Transitòria que tramita la institució insular.

 

Aquesta iniciativa legislativa ha estat defensada i presentada davant el ple del Parlament pel conseller d’Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca, Cristóbal Huguet, i ha comptat amb el suport del diputat menorquí Antoni Camps, en nom del Grup Popular.

 

Camps ha assenyalat que l’excepcionalitat de la norma i la seva complexitat ha provocat un retard en el termini que fixa la llei i per argumentar aquesta proposició ha recordat que la modificació del Pla Territorial Insular, l’única que hi ha hagut, es va dur a terme en 3 anys, concretament en 2006, i es van posar a treballar en els canvis just després de l’aprovació de forma definitiva del PTI el dia 25 d’abril de 2003. Pel que ha dit “és curiós que aquells que van trigar tres anys per modificar el Pla Territorial Insular, qualifiquin ara de fracàs el fet que la Norma Territorial transitòria no estigui acabada dins de l’any que preveia la llei 7/2012”.

 

D’altra banda, s’ha de destacar que en el propi redactat de l’actual Pla Territorial Insular, en el seu article 5.2b), tot i que destaca que la vigència del Pla Territorial Insular és indefinida, si que deixa molt clar que haurà de ser objecte de revisió als deu anys després de l’aprovació definitiva. Deu anys que es compleixen exactament en dos dies. “Deu anys on el PTI s’ha aplicat amb tota la seva rigidesa a Menorca, deu anys en què s’han demostrat les ineficiències i contradiccions, i d’aquí que ja avui, a Menorca, sigui un reclam la necessitat de modificar el PTI -ho demana com acabem d’escoltar fins i tot el portaveu menorquí del PSM- i d’adaptar-ho a les necessitats actuals”, ha manifestat Camps.

 

Durant la seva intervenció, ha assegurat que el PTI s’ha convertit en una eina estèril per a l’economia menorquina, sense capacitat d’adaptació a les noves necessitats i circumstàncies, a fi d’estimular i contribuir al creixement, en lloc d’obstaculitzar la creació de riquesa i la reactivació econòmica de la illa. Motiu pel qual, el Partit Popular, tant en el Parlament com en el Consell com en el Govern, s’ha posat a treballar per simplificar les tramitacions administratives, per fer més àgil la gestió dels expedients, per estimular les inversions productives i per crear llocs de feina.

 

És per això que ja des de l’aprovació del decreto Llei 2/2012 de 17 de febrer que després s’hauria de transformar en la Llei 7/2012, de 13 de juny, de mesures urgents per a l’ordenació urbanística sostenible, el Consell Insular de Menorca va presentar tot un seguit de mesures i d’idees perquè fossin incorporades a la Llei. De fet, algunes d’aquestes propostes ja van ser recollides en la nova Llei, com és el cas de la incorporació d’un règim transitori per als nuclis rurals, o la incorporació d’un règim transitori per a les unitats d’actuació i només urbanitzables, entre altres exemples.

 

Atès que va haver-hi altres qüestions que no es van contemplar enla Llei, es va estimar la possibilitat perquè des del Consell Insular es pogués redactar una Norma Territorial Transitòria, una qüestió que finalment va quedar plasmada en la disposició addicional novena. Des de l’entrada en vigor dela Llei 7/2012, es va començar a treballar en la redacció i confecció dela Norma Territorial Transitòria. Una tasca que ha consistit bàsicament en:

 

• En l’actualització de la informació existent.
• En la confecció d’un informe d’evolució econòmica de Menorca des de l’any 2000 fins avui.
• En una anàlisi ambiental que qualifiqui les diferents figures de protecció existents i les adapti a les equivalències de les Directrius d’Ordenació Territorial.
• En objectivar i no subjectivar els criteris per determinar el valor del patrimoni a conservar.
• En actualitzar tot el relacionat amb equipaments i cartografies. Per posar un exemple, el PTI no té establert el desllindament de Costes.
• En estudiar 18 àrees de reconversió Territorial i 3 àrees de d’esponjament. De totes les àrees de Reconversió territorial i d’esponjament, només en una es poden donar llicències. Una norma, el PTI, que després de 10 anys de vigència encara no ha donat resposta a 20 de les 21 àrees de Reconversió territorial i d’esponjament, la qual cosa demostra la necessitat urgent de la seva reforma.

 

“Són només alguns exemples que posen en evidència les deficiències del PTI que en aquests moments ha deixat més de 40 milions d’euros en l’aire, entre sentències fermes, demandes i indemnitzacions i que posen en una situació molt delicada la pròpia viabilitat econòmica del Consell Insular”, ha dit Camps.

 

Finalment, ha parlat de la necessitat de modificar el PTI i de fer una Norma Territorial Transitòria a fi d’aconseguir aquesta reforma. D’una banda, per actualitzar tota la informació existent, millorar la cartografia, ja que la vigent no està actualitzada ni és prou exacta, i afegir el desllindament de costes, entre altres qüestions. I d’altra banda, és necessària aquesta Norma Territorial Transitòria precisament per intentar minimitzar els efectes de les sentències, demandes i indemnitzacions i per poder oferir major seguretat jurídica, transparència, accessibilitat i objectivitat.

 

X
Send this to a friend